ארה"ב וטיקטוק כבר לא - ועכשיו מה? חדשות הדיגיטל לניהול שיווק 30.4.24
top of page

ארה"ב וטיקטוק כבר לא - ועכשיו מה? חדשות הדיגיטל לניהול שיווק 30.4.24

רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!

מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.

מהדורה שבועית 30.4.24.

הכי חשוב השבוע: "חוק הטיקטוק" עבר בארה"ב


איך יראה העולם שאחרי חוק טיקטוק בארה"ב?
עוד 9 חודשים ביי ביי טיקטוק בארה"ב?

זהו זה, הסנאט אישר, ביידן חתם, ארה"ב הזמינה את טיקטוק לשימוע לפני פיטורים. עוד 9 חודשים -


  • אם המאבק המשפטי של טיקטוק לא יישא צו הרחקה לגירוש (נכון שזה חמוד, שהחברה הסינית צועקת על הממשל האמריקאי "זכות הדיבור זכות הדיבור"?);

  • ואם טיקטוק לא תמכור את הפעילות שלה בארה"ב לחברה אמריקאית -

טיקטוק תיחסם בארה"ב. ביי ביי. תם עידן.


אם אתם רוצים להתעמק בחוק ופלפוליו, הנה הסבר ברור בעברית. אבל כאן אני מתמקדת באיך החדשות האלה ישפיעו על תכניות השיווק שלנו, ואיך אפשר להיערך.

ולכן - 3 תרחישים אפשריים, ואחריהם השורה תחתונה:


תרחיש 1: ארה"ב מוותרת (סיכוי קלוש)

טיקטוק כבר הודיעה שתיאבק בחוק בכל הכלים המשפטיים, וגם מגייסת את עשרות מליוני מעריצי האפקליציה בארה"ב לתמוך בה. אם היא תצליח לעצור או למסמס את החוק בכלים משפטיים, או דרך הבחירות הקרבות בארה"ב - היא תצא מהקרב הזה מחוזקת להפליא.


הסיכוי? קלוש. הרוח המנשבת בכל העולם, ובארה"ב גם, היא של צמצום כוחן של ענקיות הרשת.


תרחיש 2: טיקטוק מוותרת ומוכרת (אבל מה?)

נתחיל מהסוף: האלגוריתם של טיקטוק הוא הנכס הכי חשוב שלה - ושל בייטדאנס, אמא שלה. הוא לא יגיע

לידיים אמריקאיות.


שמועות לא רשמיות בקרב עובדי טיקטוק מדווחות על אפשרות למכור רק את המותג והמשתמשים (ויש לה לא מעט משתמשים), אבל לא את האלגוריתם עצמו.


אם זה יקרה, טיקטוק ארה"ב בעצם תתנתק מטיקטוק העולמית. אני בישראל, למשל, לא אוכל לצפות ביוצרי התוכן החביבים עלי (כבר פגשתם את האבא של גיבורת ספרי הנוער? הוא מעולה).


זו תהיה מכה לטיקטוק העולמית - ארה"ב היא כר פורה ליוצרי תוכן, מפרסמים והכלכלה סביבם. אבל לא מכה אנושה: בייטדאנס היא שחקן חזק בכלכלה המשוגעת של תוכן במזרח, וזה שוק שפחות מושפע מארה"ב.


במקרה הזה, סביר להניח שאם לא תקום שחקנית אחרת -

המנצחת הגדולה תהיה אינסטגרם. היא ערוכה לפתות אליה את המשתמשים שינטשו את הרשת בעקבות יוצרי התוכן האמריקאים האהובים עליהם, ותגדל אפילו עוד.


הנה נתון רלוונטי מ Emarketer, לגבי ארה"ב: 60% מהמשתתפים במחקר שערכה ענו שאם טיקטוק תיחסם, הם יעלו את תדירות השימוש ברילז באינסטגרם.


תרחיש 3: בייטדאנס מוותרת לגמרי (על ארה"ב)

ארה"ב, כאמור, היא לא השוק הכי משמעותי של בייטדאנס. זה לא אינטואיטיבי - אנחנו רגילים לחשוב על ארה"ב בתור השוק הראשי. אבל ההכנסות של טיקטוק בארה"ב ב-2023 היו 16 מיליארד דולר, שהם "רק" 13% מ-120 מיליארד הדולר מהכנסות בייטדאנס באותה שנה.


למעשה, שמועות עקשניות בקרב העובדים שלה מצביעות על האפשרות של ויתור מלא על הפעילות בארה"ב. בייטדאנס עצמה הכחישה את השמועות רשמית - אבל החברה לא ממש ידועה בכנות ובשקיפות שלה. להפך.


גם במקרה הזה, סביר שנראה התחזקות של איסטגרם.


השורה התחתונה: אז איך להיערך?


גם בלי טיקטוק, הטיקטוקיזציה של האינטרנט לא הולכת לשום מקום.


חשיפה באינטסגרם מגיעה רק בסטוריז והרילז. יוטיוב שורטס צוברת פופולאריות במהירות שיא. לינקדאין מאמצת פיד וידאו. קורסים דיגיטליים הפכו מהרצאות של 45 דקות לסדרת סרטונים קצרים.


האלגוריתם המעולה של טיקטוק, שמצליח לחזות מה ימכר אותנו להמשך צפייה טוב יותר מכל חבריו, שינה את העולם. הוא לא עשה את זה לבד: הוא נגע במגמה חברתית שרק חיכתה לגורם משבש.


בהרבה מאוד תופעות חברתיות אפשר לראות תנועת מטוטלת: שינוי משמעותי לכיוון אחד, בק-לאש לכיוון ההפוך.

האינטרנט התחילה כערב רב של מידע ותוכן - שהעלו רק בעלי ידע טכנולוגיה; ואז התפוצצה כשעידן הרשתות החברתיות הפך כל אחת ואחד מאיתנו ליוצר/ת בפוטנציה. היא אפשרה במקביל גם את עודף האפשרויות של הטלוויזיה בסטרימינג.


זה הרבה. מאוד. תוכן. קשה לנו, כבני אדם, עם יותר מדי אפשרויות בחירה.


האינטרנט רק חיכתה לבאק-לאש - לאפליקציה שתדע לבחור בשבילנו את התוכן, שתאפשר לנו לצפות בערוץ אחד פאסיבי. כן, אני כצופה משפיעה על התוכן - גוללת מהר פחות או יותר, מחלקת לבבות. אבל אני לא משוטטת בארץ האפשרויות הבלתי מגובלות (כי היא חוסמת את טיקטוק, הא הא), אני צופה במה שהאלגוריתם בוחר בשבילי.

וזו תמשיך להיות המגמה בעשור הקרוב, עם טיקטוק או בלעדיה.


אז ההמלצה שלי חד משמעית: טיקטוק היא עדיין ערוץ שיווקי חשוב.

דברים שלא יעלמו לעולם: חרקים, נצנצים והטיקטוקיזציה
דברים שלא יעלמו לעולם: חרקים, נצנצים והטיקטוקיזציה

כן, למרות הסיכוי הסביר שהיא תתחיל להתפוגג לאט לאט עוד כשנה, פחות או יותר.


אם אתם עוד לא שם, כדאי להכנס. היא מגיעה כבר להרבה קהל בארץ - כתבתי על זה כאן, והנה נתונים חדשים מרשת פלאפון שמאמתים את המגמה.

אם אתם כבר שם, אין סיבה לצמצם נוכחות. מקסימום למקבל תוכן עם אינסטגרם רילז.


גם אם אינסטגרם תיקח את הבכורה, גם אם טיקטוק תשרוד, וגם אם תכנס לחיינו אפליקציה חדשה - זה יהיה אלגוריתם שמנסה להיות טיקטוק.


אז הדרך הטובה ביותר להיערך - היא ללמוד ליצור תוכן יעיל לאלגוריתם שכולם רוצים לחקות.

לטיקטוק.


כל אחד רוצה למכור פרסומות

ואם לא פרסומות אז דאטה, ואם לא דאטה אז פרטי לקוחות.


הבנק הכי גדול בארה"ב, ג'יי. פי. מורגן, החליט שגם הוא רוצה להיות חברת פרסום. כלומר, למכור שטחי

פרסום ממוקדים-היטב, ויותר משמעותי - למכור דאטה סטטיסטי לגבי ההוצאות של הלקוחות שלו. כן, בדיוק, זה אומר שאם אני לקוחת JPM וקניתי אוטו, פתאום אני אתחיל לראות פרסומות לביטוח רכב.


למה בנק בעולם צריך לעניין אותנו? כי


זה לא הבנק, זו המגמה

אנחנו כל הזמן צועדים לכיוון עולם ללא עוגיות-צד-ג' ועם חוקי שמירת מידע קפדניים בהרבה. וכמו שאני חוזרת ואומרת בלי סוף, זה הולך ומוריד את יכולות הפילוח, ההגעה אל הקהל המדוייק, של מערכות הפרסום הגדולות - גוגל, מטא, לינקדאין ושות'.


הרשתות האלה מנסות להתמודד עם הקושי באמצעות אלגוריתמי למידת מכונה ("AI") שאמורים להפנות את המודעות לקהל הכי רלוונטי. אבל שמתם לב שמחירי הפרסום עולים, והדיוק יורד? זו חלק מהבעיה, וזה רק ילך ויחריף.


אחת הדרכים המרכזיות של מותגים בעולם להתמודד, להיערך לעולם ללא קוקיז - המידע הפרטי של כל גולשת וגולש, שעד כה נאסף בקפדנות על ידי אותן מערכות - הוא לצבור יותר דאטה מיד ראשונה: מהאתר, הניוזלטר, הלקוחות.


ואם יש לי הרבה דאטה כזה - אני יכולה לסחור בו.

כלומר, אני לא. יש לי מקסימום את הדאטה שלכם ושל 400 הפרילאנסים והסוכנויות שאני עובדת איתן.


אבל JPM, אמזון, נטפליקס, וולמארק ושות' - בהחלט יכולים.


אז מה עושים עם זה? עכשיו?


דבר ראשון - מוודאים שיש לנו דרכים טובות לאגור יותר מידע לגבי הלקוחות שלנו-עצמנו.


איך מתמודדים ללא קוקיז? עם דאטה מיד ראשונה
זמן לצאת לדוג דאטה יד ראשונה

האם יש לי "חכה" שדגה לי פרטים מלקוחות באתר שלי, כי היא מבטיחה להם הנחה או "פרס"? כלומר, לי יש - הניוזלטר של דה ליסט, ששולח לך את חדשות הדיגיטל לניהול שיווק פעם בשבועיים. ולך?

האם אני עושה סקרים ומהלכים אינטראקטיביים בניוזלטר, כדי לאסוף מידע חיוני לגבי הלקוחות שלי, ומה מעניין אותם?


דבר שני - כן, שיתופי פעולה בין מותגים הם פעילות שלגמרי אפשר לאמץ. לא חייבים לסחור בדאטה סודי, אבל בהחלט אפשר לבנות מהלכים דוגמת פרסום פעילות משותפת בניוזלטר, באתר, וברשתות החברתיות של שנינו - מה שיביא את הקהל שלך (והדאטה שלו) אלי, וההפך. כנ"ל עם מאמרים בבלוגים, פוסטים ממומנים משותפים וכן הלאה, כיד היצירתיות הטובה עליכם.


סומכים יותר על משפיענים - פחות על האותנטיות שלהם


בשבוע שעבר כתבתי על איך עולם המשפיענים מתבגר, עם מיסוד של מערכות היחסים עם המותגים והקהל,

והרבה מאוד התייעלות.


תחום המשפיענים גדל - ומתבגר
תחום המשפיענים גדל - ומתבגר

והנה השבוע מחקר מעניין חדש על התחום מבית Sprout Social (פלטפורמת ניהול סושיאל שאהובה על הרבה מהמותגים הגדולים והחזקים בעולם), שערך סקר מקיף בקרב 2,000 בעלי חשבון ברשתות חברתיות, בארה"ב ובריטניה, מכל הגילאים - שעוקבים אחרי 5 מותגים ומעלה ברשתות החברתיות שלהם. "קהל היעד" שלנו, מה שנקרא.


שימו לב לנתון המרעיש הבא: 49% אחוז מהמשתתפים העידו שהם קונים "לפחות פעם בחודש" מוצר או שירות בזכות המלצת משפיענ/ית.

49%. בכל הגילאים. לפחות פעם בחודש. מעידים על עצמם, בריש גלי.


כן, מערכת היחסים המתחדשת הזו בין מובילות ומובילי הדיעה לבין מותגים מורידה את רמת האותנטיות שלהם - שוב, לפי הסקר. אבל זה לא מוריד מכמה שהם סומכים עליהם: למעשה, 30% מהמשתתפים מעידים שהם סומכים על משפיענים כיום יותר ממה שסמכו עליהם לפני 6 חודשים.


לכל הפחות, הם סומכים עליהם שיבדקו את המוצרים בעצמם, ויבנו שיתופי פעולה עם מותגים שהם בדקו אישית. מה שמאוד מתחבר למסקנה משבוע שעבר: משפיענים ומותגים יוצרים יותר שיתופי פעולה ארוכי טווח יחד, ופחות קמפיין חד פעמי. בקמפיין חד פעמי אפשר ליפול - אם אני אביא כל שבוע לקהל שלי מוצר שהם שונאים, אני אפול איתו.


יש לכם כבר אסטרטגיית משפיענים? שיתוף פעולה? רוצים להתייעץ לגבי זה? תמיד אפשר להתייעץ איתי בקצרה כאן.


סוג חדש של מודעות יוטיוב שורטס

החשיפה של יוטיוב שורטס ממשיכה לעלות (אמרנו טיקטוקיזציה או לא אמרנו?), ויוטיוב חוגגת אותה עם סוג חדש ומעניין של מודעות - "Youtube Select Shorts".


הסוג הזה של מודעות מאפשר לשורטס שאנחנו מקדמים להופיע מיד לאחר שורטס ההתוכן המוביל בכמה קטגוריות: ספורט, בידור, ביוטי, אופנה, לייף-סטייל, אוכל, גיימינג ורכב. כן, זה אמור לרכב על רמת העניין הגבוהה שהתוכן המוביל הזה מעורר בקהל, ולגרום לו להתעניין יותר בשורט המקודם שלי.


מעניין.


ווטסאפ (שוב) בסדרת חידושים


שמת לב שסוף סוף אפשר לקטלג הודעות בווטסאפ? ושאפשר גם בווטסאפ ביזנס, בנייד, להראות רק את ההודעות שלא קראתי?


ווטסאפ לא מפסיקה לחדש - וזו רק ההתחלה, הנה עוד כמה עדכונים מעניינים שצפויים לנו בקרוב.


אפשר להתייעץ איתך? כן.


לסיום נזכיר שאנחנו יודעות את כל זה כי העבודה שלנו היא לעזור לכם לפתור כל תהייה, שאלה או דילמה בשיווק הדיגיטלי:


איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, ואיזה פרילאנסית או סוכנות יתאימו לך.


bottom of page