top of page
תמונת הסופר/תנעמי כרמי - מנכ"לית דה ליסט

האם גוגל באמת חוזרת לעוגיות צד ג'?! (לא). חדשות הדיגיטל לניהול שיווק 30.7.24

רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!

מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.

מהדורה שבועית 30.7.24.

הכי חשוב השבוע: מה קורה עם גוגל והעוגיות?


עולם הדיגיטל כמרקחה: גופי תקשורת מפרסמים שגוגל יורדת מביטול העוגיות צד ג'!


הכצעקתה? אחרי 3 שנים של באזז בנושא?

ומה בכלל אכפת לנו מעוגיות?


כל זאת ועוד, בפרק הנוכחי של "אמרתי לכם ששנת 2024 תהיה השנה שבה הרגולציה משנה הכל, נכון?"


תקציר הפרקים הקודמים, או: למי אכפת מעוגיות?!


עוגיות צד ג' הן הזרוע הארוכה של חברות הפרסום הגדולות: הדרך שלהן לעקוב אחרי המידע האישי שלנו, בעזרת רוב האתרים בעולם.


עוגיות הן היד הארוכה של ענקיות הפרסום לאיסוף מידע דרך אתרים
עוגיות הן היד הארוכה של ענקיות הפרסום לאיסוף מידע דרך אתרים

בגדול, כל מותג שרוצה לפרסם דרך גוגל, מטא, טיקטוק ושות' שותל פיסת קוד שלהן באתר המותג.

פיסת הקוד הזו - שמכונה עוגיה - מאפשרת למערכות הפרסום לדעת מי נכנס/ת לאתר. המידע הזה מאפשר למותג לפרסם למי שהתעניינו במוצר מסוים, או לקהל דומה.


והוא מאפשר לחברות הפרסום לצבור עלינו תועפות של מידע - לא רק מתוך הפרופיל ברשת (בגוגל, בפייסבוק, אינסטגרם וכו'), אלא גם מכל אתר, אפליקציה או עמוד שהיינו בו אי פעם.

(אם אתם רוצים להבין יותר - הנה וידאו ייעודי שהכנתי בנושא עוד בתחילת השנה).


אז מה הבעיה?


שהמידע הזה שייך לקהל - שלא באמת נתן לחברות הפרסום אישור לאסוף אותו.


השנה היא 2024, פרטיות הופכת חשובה, וגופי הרגולציה הגדולים בעולם מתחילים להגביל את הצעדים של ענקיות האינטרנט. נו נו נו לכן, תפסיקו לאסוף מידע בסתר! נו נו נו אמרתי!


ולכן, כבר כמה שנים שגוגל בונה פתרון אחר - כזה שיאפשר לחברות הפרסום לפרסם, לרגולטורים לנוח ולהניח להן, ולציבור לסמוך עליה.


וכמובן, הכי חשוב - לגוגל להרוויח כסף.


מה היה אמור לקרות עכשיו?


לפתרון הזה גוגל קוראת "Privacy Sandbox". ובסוף 2023 היא הודיעה שעד אמצע 2024 היא תעבור אליו, ותבטל לגמרי את כלללל איסוף העוגיות-צד-ג' האלה בדפדפן שלה, כרום.


כן, כרום הזה - הדפדפן הכי פופולארי בעולם, בפער.


והנה, אמצע 2024 הגיע ואף עבר חלף לו, וגוגל עדיין רק בשלב הניסוי ב-1% מהכרומים בעולם.


בינתיים, בזמן הניסוי, צועקים על גוגל מכל הכיוונים:

המפרסמים צועקים שהם לא רוצים את הפתרון הזה, הם רוצים לפרסם! עם מידע! ישיר!

והרגולטורים צועקים שזה פתרון לא מספיק טוב, כי הוא עדיין אוסף תועפות של מידע.


הפתרון החדש פשוט אוסף את כולו בידיים של גוגל, ולא של כל רשתות הפרסום. מה חשבתם, שגוגל תוותר על היכולת של עצמה לאסוף מידע?!


לא לא. היא תכננה שהכרום האישי שלנו, על המחשב או הטלפון, יאסוף את המידע מקומית - ולא באינטרנטים (פרטיות! אנחנו חמודים! אנחנו שומרים על הפרטיות!).

ושכל חברת פרסום שתרצה לפרסם אליו תשאל אותו מה מעניין אותי, ולפי זה תשלח את הפרסום.


דרך כרום.


של גוגל.


מה זה יאפשר לגוגל?


נכון! גם לאסוף עלי מידע, גם לפרסם לי בהתאם למידע הזה - וגם להיות הצינור היחיד שדרכו אפשר להגיע אלי! לגבות כסף על להגיע אלי!


ממש, אבל ממש כמו שאפל עושה. לא זו ולא זו אבירות הפרטיות - שתיהן שולטות על רוב הקהל בעולם, ורוצות שצינור הפרסום אל כולו יעבור דרכן. תמורת מס מעבר מסוים, כמובן.


אז מה, גוגל ויתרה על הפתרון החדש?


נראה לכם שהיא תוותר על כזה ייתרון משוגע?! ממש לא.

היא פשוט כסתח"ה אותו.


במקום לכבות באופן יזום את כל עוגיות-צד-ג' בכרום, היא "תתן למשתמשים את הבחירה", האם להישאר עם עוגיות-צד-ג' בדפדפן הכרום שלהם, או לעבור לפתרון החדש "ששומר על הפרטיות".


היא עוד לא הסבירה איך היא תעשה את זה, אבל אם נלמד מאיך שאפל עשתה את זה - ובאמת שהמהלך דומה להפליא (ולהחריד), לזה שאפל עשתה לפני 3 שנים - זה יהיה פופ-אפ שיסביר לאנשים יפה שאם הם ילחצו כאן, בכפתור הדהוי והמתחבא הם יתנו ל-כ-ל מפרסמי העולם רשות לאסוף עליהם מידע. אמאל'ה!

ואם הם ילכו עם הכפתור הגדול, הבולט, הצבעוני והחמוד, הוא ישמור על הפרטיות שלהם. הידד!


וכמו שכתבתי, הוא ישמור על הפרטיות שלהם - בידיים של גוגל, כמובן.


מהניסיון של אפל וממידע רב שנצבר על מהלכי Opt-In (בחירה במודע) דומים, בין 70-80% מהקהל בוחרים, כמובן, בפתרון ש"שומר על הפרטיות" - בין אם הם לא קוראים את האותיות הקטנות וחושבים שבאמת מדובר בפרטיות, או שפשוט אין להם כוח לקרוא והם לוחצים על הכפתור הבולט יותר.


אז לא, היא לא ויתרה על כלום. היא פשוט העבירה את האחריות מעצמה ל"""בחירת הקהל""".


רגע, אז למה כולם מפרסמים שגוגל ויתרה על כיבוי העוגיות?!


קודם כל, כי היא ויתרה על הכיבוי שלהן בכוח, בבת אחת. לטובת "בחירת הציבור".


ולא פחות חשוב - כי זו ההודעה של גוגל. היא מלכת יחסי הציבור, והיא יודעת איך לצבוע נכון הודעות לעיתונות.


תראו איך בעולם שבו טיקטוק בדרך לאיסור בארה"ב, ומטא תחת אש וגופרית של ביקורת - גוגל מצליחה ללכת בין הטיפות. היא שולטת במפות שלנו, בדוא"ל שלנו, בחיפושים שלנו, ביוטיוב שלנו ודרכו אפילו בטלוויזיה החכמה שלנו... תועפות על גבי תועפות של מידע והשפעה.


והיא עדיין אחד המותגים האהובים בעולם, עם הכי פחות ביקורת. ממזרה.


מטא מכבה עוד יכולות בחירת קהלים בפרסום


זה כבר סוג של מגמה: כל כמה שבועות אנחנו מתבשרים על עוד אופציית פילוח שמטא פשוט מוחקת לנו מסט הכלים.


מטא מכבה עוד אפשרות טרגוט
איפה הקהל? מטא כיבתה אותו

הפעם זו יכולת חשובה במיוחד: יכולת בחירת ה- Exclude, למי לא להראות את הקמפיין שלנו.

אנחנו עדיין יכולים לבחור שלא להראות קמפיין לקהלים מותאמים אישית, כמו "כל מי שביקר/ה באתר שלי", או "כל מי שכבר קנה את המוצר הזה".


אבל כבר אי אפשר לא לכלול קהל מתחומי העניין הכלליים של מטא. וזה משמעותי.

למשל, אנחנו לא יכולים לבחור יותר שלא להראות את קמפיין מוצרי העל-האש שלנו ל"אנשים שמתעניינים בטבעונות", ולא יכולים יותר להחריג "אנשים שמתעניינים בבתי כנסת" מהקמפיין למסעדה שפתוחה בשבת.


למה מטא עושה את זה?

שתי סיבות מרכזיות:


האחת היא רגולציה, וככל שמתקרבות בחירות בארה"ב, היא נזהרת יותר בכל צעד שלה. אחרי הכל, בפעם שעברה שטראמפ נבחר בין השאר בזכות יכולות פילוח ממוקדות בפייסבוק (קיימברידג' אנליטיקה? זוכרים?) זה כמעט עלה לה ביכולת להמשיך לפעול כרצונה.


השניה היא המגמה המדאיגה לגרום לנו, תחת מעטה ה"תנו ל-AI שלנו לנווט לכם את הקמפיינים", לתת לה את ההגה. כתבתי על המגמה הזו, שהופכת נפוצה גם בגוגל וברשתות האחרות, בפוסט הזה: האם גוגל ומטא מנצלות את הAI כדי לנצל את המפרסמים?


המומחים עפים על מודל ה-AI החדש של מטא


כבר שמעתם על מודל ה-AI החדש של מטא, Llama?


כל המומחים עפים עליו, משלוש סיבות מעניינות:


  1. הוא ברמה הכי גבוהה. חלק מהביצועים ברמה מעל צ'אטGPT החדש.

  2. הוא בחינם. לגמרי.

  3. הוא מכיל גרסאות מוקטנות שאפשר להוריד למחשב או אפילו למובייל, ולתת להן לנתח מידע - בלי להעלות אותו לאינטרנטים. וואו.


לצד המודל שמשגע את כולם, כמובן שמטא שדרגה גם את האסיסטנט שלה, שכבר פעיל בכל הצ'אטים שלה - בווטסאפ ובמסנג'ר של פייסבוק ואינטסגרם.


עכשיו אפשר, בין השאר, לבקש מהאסיסטנט לדמיין אותי - Imagine me - בצורות שונות ומשונות במיטב מסורת תמונות ה-AI, ואז הוא ייבקש ממני להצטלם - ומיד יפיק לי את התמונה המבוקשת:



מוזמנים להתרשם מכל יכולות הדמיון החדשות כאן.


ונקודה קטנה וחשובה לשיווק: הזכרתי כבר שכל זכויות היוצרים על התוכן שאימן את המודל הן באמת של מטא, לפי חוק, כי הוא אומן על התוכן של כולנו בפייסבוק ואינסטגרם?

אז אם אנחנו משתמשים בו לשיווק, אין בעיית זכויות יוצרים?


חשוב ;)


צ'אט GPT לא נשאר חייב - ומעלה מנוע חיפוש


חפש לי כבשה
חפש לי כבשה

קחו את צ'אטGPT, חברו אותו עם חיבור לאינטרנט, ולשם שינוי ציון המקור של המידע שהוא נותן לנו - וקיבלתם את מנוע החיפוש החדש והמובטח של צ'אט GPT.


הוא עוד לא זמין לכולם - נראה ש Open AI, חברת האם, האיצה את ההשקה כדי לא להישאר "חייבת" למודל החדש של מטא פה למעלה. אבל אפשר להצטרף לרשימת המתנה.


ועד שתקבלו גישה - לדמיין איך האינטרנט ישתנה כשאת רוב החיפושים נעשה ב-AI... או, אם אתם מעדיפים עובדות בשטח, לקרוא את הפוסט על איך החיפוש באינטרנט משתנה כבר היום.


רגע, ומה עם טיקטוק?


היא לא שחררה מודל חדש...


אבל כן שחררה סקר חדש, שמראה שהקהל שלה דווקא כן עושה פעולות... פעילות, אחרי צפייה בסרטוני טיקטוק.


למשל, 70% מהנשים שיתפו סרטון לאחרונה בפלטפורמה אחרת (כבר יש לכם קבוצה ייעודית להמלצות סרטונים בווטסאפ? כי זה דבר, 44% התחילו לחקור נושא בעקבות סרטון, ו-22% מהגברים קנו מוצר.




בשבוע הבא - חדשות הדיגיטל בזום לייב!


כמו כל שלישי הראשון בחודש, גם ב-6.8 - רגע לפני החופשות - נתכנס לסקור את כל החדשות שחובה לדעת באוגוסט בזום לייב.


בניגוד למאמרים, הזום החודשי מאחד את המגמות הכי בולטות. כמוהם, הוא מראה איך הן משפיעות על תכניות השיווק שלנו כאן ועכשיו.


כאן נרשמות ונרשמים לקבלת הזמנה ותזכורות, אם עוד לא עשיתם את זה אף פעם. נתראה!




אפשר להתייעץ איתך? כן.

לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.

איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?


Comments


bottom of page