top of page

הקהל הישראלי VS חיפוש ב-AI - חדשות הדיגיטל לניהול שיווק 30.12.24

תמונת הסופר/ת: צוות דה ליסטצוות דה ליסט

רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!

מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.

מהדורה שבועית 30.12.24.


אמ;לק:

לרוב אני פותחת בנושא הכי מעניין או הכי חשוב - השבוע יש שניים, האחד מעניין יותר, אבל השני חשוב יותר:


הכי מעניין השבוע: מה מאפיין את הקהל הישראלי בדיגיטל?


סוף דצמבר בדיגיטל הוא תמיד זמן סיכומי השנה הצבעוניים, ובין כל סיכומי הגוגל והטיקטוק - חברת פרטנר פינקה אותנו השנה עם מחקר מעניין, "מבפנים" - כלומר, משולב נתונים מהשטח עם סקר, על הרגלי הדיגיטל של הקהל הישראלי.


ומה יכולים מנהלות ומנהלי השיווק לקחת ממנו ל-2025? אני רוצה להתמקד במיוחד ב-3 תרשימים:


משפיענים זה מכירות. והרבה


אני מדברת הרבה כאן על עד כמה משפיענים של היום הם המודעות בטלוויזיה של לפני 20 שנה - לא שם, לא קיים. וגם לא מעט על כמה המגמה הזו מעמיקה ומתבגרת בשנים האחרונות (למשל, בוובינר המגמות של 2025 - כבר סיפרתי שההקלטה זמינה לרכישה?).


והנה, נתונים חדים, חלקים, מחוספסים ובעיקר מאוד מאוד ברורים: לפחות חצי מהישראלים זוכרים שקנו לפחות פעם אחת בעקבות משפיען:

עכשיו תעשו עם המידע הזה מה שאתם חושבים. ואם מה שאתם חושבים זה להתייעץ איתי האם יש טקטיקת משפיענים רלוונטית במיוחד למותג שלכם, אני כאן.


אגב, בוובינר המגמות דיברתי על זה שהפלטפורמות עצמן מכילות יותר ויותר כלים לעבודה של מותגים עם משפיענים, ולפני שמחפשים פלטפורמות חיצוניות לאיתור מובילי דיעה - כדאי לנסות אותן.

והנה, השבוע, מטא משיקה עוד כלי - מדבקת קידום מכירות על גבי וידאו של משפיענים. שיהיה יותר קל לקנות - ובמיוחד למכור - דרכה.


טיקטוק ופינטרסט מתחזקות, יוטיוב בשיא


אפשר לנתח את הנטייה הדורית שעולה כאן במאה דרכים שונות - אבל יש כאן 3 נתונים שמיד קופצים לי לעין:

  1. פינטרסט, אחת הרשתות החזקות בשיווק בארה"ב, מגיעה כבר לחדירה... מעניינת, בישראל. כשמביאים בחשבון ש-11% של גילאי 18-34 הם בעצם נשים מהאוכלוסיות הכי מבוקשות - אמהות צעירות ומעמד סוציו-אקונומי גבוה - שמבלות שם כל יום נתחיל להגיע לקהלים חדשים ומעניינים. ובהתחשב ב-17% של הקהל הצעיר נבין שב-2025 תהיה פה עליה משמעותית בחדירה של פינטרסט. כבר ציינתי שיש להם הסכם שת"פ מרהיב עם אמזון ועם שופיפיי (!) למכירה ישירה מפינטרסט? כי יש.


  2. טיקטוק מתחזקת בקרב בני ה-18-34, שהם - בניגוד לנוער - כבר קהל עם לא מעט כסף משלו. ושוב, הקהל הנפוץ ביותר בטיקטוק הוא נשים, מה שאומר - בהתחשב במקומן באוכלוסיה - שרוב הנשים בגילאי 18-34 מבלות כל יום בטיקטוק. ו-23% שימוש יומיומי מעל גיל 35?? שיפט מעניין מאוד.


  3. יוטיוב היא גאונות של שמירה על רלוונטיות. 71% שימוש יומי בקרב הגילאים הצעירים. 71! לצד 60% של 18-34 ו51% בקרב 35+, מדובר בערוץ השיווק הכי חשוב שאתם (כנראה) לא נמצאים בו. ידעתם שיוטיוב היא גם ערוץ סטרימינג הסדרות (כן, פרקים שלמים) הכי חזק בארה"ב - מעל נטפליקס, אמזון ושות' - וגם ערוץ השורטס (טיקטוק-סטייל) הכי חזק בארץ? וכן, גם סרטוני האמצע חזקים. איפה אסטרטגיית היוטיוב שלכם ל-2025? מוכנה כבר?



מסושיאל וגוגל - להתכתבות ומסרים



כמה וכמה מחקרים מהתקופה האחרונה שניתחו את השימוש של דור Z - חוזה המגמות האמין שלנו - גילו שהוא מבלה יותר ויותר זמן דווקא במסנג'ר של הרשתות החברתיות. כן, יותר מבהייה בטיקטוק או באינסטגרם רילז. למעשה, 76.5% ממשתמשי כל הרשתות החברתיות (!) משתמשים בפייסבוק מסנג'ר (שאוחד עם אינסטגרם מסנג'ר, זוכרים?).


יש מגמה מאוד חזקה בעולם של בילוי יותר ויותר שעות באפליקציות מסרים (כמו ווטסאפ, טלגרם, איימסג' ושות') - לקשר אישי, קבוצתי, וגם ברמת הרשתות החברתיות. למעשה, השעות האלה לוקחות הרבה משעות הרשתות החברתיות - רשתות זה לבהייה פאסיבית בוידאו, לא לקשרים חברתיים. בשביל זה יש אפליקציות מסרים.

לא סתם מטא השיקה בפברואר השנה "ערוצי ברודקאסט" - רשימות שידור - באינסטגרם מסנג'ר, וממשיכה לשפר אותם כל הזמן. זה כאילו מיותר, נכון? בשביל זה יש את פרופיל האינסטגרם, לעדכונים כלליים.

לא, לא מיותר - יותר אנשים נמצאים יותר שעות במסנג'ר, ואינסטגרם רוצה שיישארו שם גם בקשר עם המפרסמים, קו החיים שלה. וחוץ מזה, רשימות שידור לא נתונות (עדיין) לקריזות של אלגוריתם התוכן.


הכי חשוב השבוע: מה ההבדל בין חיפוש בגוגל לחיפוש ב-AI?


עוד 2 חברות סיכמו את 2024 במקביל: גוגל ופרפלקסיטי. וההשוואה היא ממש "עשו ואל תעשו" באסטרטגיה ל-2025.



(לא נתקלת בפרפלקסיטי? זה מנוע חיפוש מבוסס AI - כלומר, גם חיפוש ברשת עם מקורות ברורים, גם תשובות אסופות, סיכום והשוואה AI-סטייל. יש הזיות, אבל הרבה הרבה פחות, וקל לעלות עליהן בזכות מראי המקום של מאיפה נלקח כל פריט מידע. זהירות, ממכר!).


למה ההשוואה היא ממש הוראות עבודה לתכניות השיווק?


כי כל החיפוש משתנה, ממש עכשיו, מחיפוש אולד-סטייל בגוגל, לחיפוש מבוסס AI. זה לא רק החיפוש החדש של צ'אטGPT או פרפלקסיטי, שהתפוצה שלהם מוגבלת - זו מגמה שתיקח את כל הציבור עוד רגע. גוגל עצמה בדיוק מטמיעה כפתור שיהפוך את גוגל למעין פרפלקיסיטי, וסונדאר פיצ'אי - מנכ"ל גוגל - הודיע השבוע לעובדים שג'מיני, ה-AI של גוגל, יהיה המוקד של 2025. (עוד על המכות שגוגל חוטפת ותמשיך לחטוף ב-2025 - בפוסט על שבירת המשוואה חיפוש=גוגל).


מה ההבדלים שמראה ההשוואה בין גוגל לפרפלקסיטי?


בואו נתחיל מהשורה התחתונה:

בזמן שבגוגל אנחנו מחפשים בעיקר מידע כללי, בחיפוש AI אנחנו שואלים שאלות מורכבות ומחפשים תשובות מעמיקות.

למשל, במקום לחפש "אולימפיאדת 2024", משתמשי פרפלקסיטי שואלים "למה רוסיה לא השתתפה באולימפיאדת 2024?". או, אם לקחת את זה לעולם השיווק, לא עוד "מחיר מכונת כביסה", אלא "איזו מכונת כביסה הכי מתאימה למשפחה של 5 נפשות עם תינוק?".


כלומר, הקהל לא רק מחפש מידע - הוא מחפש הבנה. במינימום מאמץ. וזה דורש מאיתנו לחשוב מחדש על אסטרטגיית התוכן שלנו.

כן, זה דורש לכתוב יותר, יותר מורכב, ויותר בהתאם לצרכים של תתי-קהלים ותתי-פילוחים.

מה שגורם לנו לתהות - האם זה באמת משתלם? והתשובה היא "כן", כמובן - קודם כל, כדי שלא נישאר לאחור ונתהה באמצע השנה לאן הלך הטראפיק מגוגל.

ושנית - כל המחקרים מראים שקהל שמחפש תשובות מעמיקות ומוצא אותן אצלנו - הוא בדיוק הקהל שיהפוך ללקוח נאמן.


מה הקשר לאסטרטגיות תוכן מותאמות מסע-לקוח?


לפלח, לפלח, לפלח

בצירוף מקרים "מדהים" - כלומר, זה לא באמת צירוף מקרים אלא מגמה, עלה מאמר סופר מעניין ב- Search Engine Journal על מתודה חדשה שכובשת את עולם התוכן השיווקי: Situational Content Strategies.

כלומר, בעולם שבו אנשים מחפשים תשובות מותאמות אישית, אסטרטגיות תוכן מצליחות משתמשות לא רק בתוכן, אלא גם במצב שבו נמצא הלקוח בזמן המסע שלו. למשל - האם לקוחות שמחפשים מכונת כביסה למשפחה, אוכל לחתולה או תוכניות לסופ"ש גשומה -

  • ממהרים ומחפשים תשובה מהירה, או חוקרים ויש להם זמן להתעמק?

  • צורכים את המוצר או השירות באופן קבוע או חד פעמי?

  • נמצאים תחת השפעה של גורמים חברתיים או סביבתיים חזקים, כמו טרנדים בסושיאל?


וכן הלאה. כלומר,


מאמר טוב ב-2025 צריך להתייחס ל -

  • למה המוצר / שירות הזה מתאים דווקא לי - עם סגמנטציה חזקה לתתי קהלים

  • למה הוא מתאים לי דווקא עכשיו

  • באיזה סיטואציה אני קוראת אותו

  • עד כמה הוא נותן לי תשובה מלאה וספציפית - או סקירה מהירה

  • עד כמה הוא עונה ומפתח שיחה עם הלקוח בתוך המאמר, AI-סטייל - ולא נותן תשובה קצרה פסקנית.


כדי להביא לקוחות מחיפוש מבוסס AI - ולקדם אותם במסע הלקוח לרכישה.


רגע לפני הקטנות לסיום -


היה מעניין עד כה? רוצה לקבל מייל חודשי עם כל חדשות הדיגיטל הכי רלוונטיות לניהול שיווק... ומה עושים איתן?

כאן נרשמות ונרשמים:


קטנות לסיום:


  • מה יהיה עם חוק טיקטוק בארה"ב? ההימורים נעים כרגע דווקא לביטול הפסיקה, בעיקר בזכות התמיכה של טראמפ, שהתגייס למען הפלטפורמה. כן, למרות שבכהונה הקודמת הוא זה שניסה לבעוט אותה מארה"ב.


  • חנויות טיקטוק - שמאפשרות לקנות ישירות מתוך סרטונים - צומחות להפליא בארה"ב אף על פי כן ולמרות הכל. ומראות מכירה ישירה ל-40% מהבוגרים בארה"ב - יותר מפייסבוק ואפילו אינסטגרם. בקרוב אצלנו?


  • דיברנו על מגוון פלטפורמות שאמהות אוהבות, אבל האהובה עליהן היא עדיין פייסבוק. כן, הכחולה הוותיקה. כן, גם בישראל.


אפשר להתייעץ איתך? כן.


לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל אני תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.


איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?




היה מעניין?


כאן נרשמים לקבל את חדשות הדיגיטל למייל.

ואפשר גם לשתף בעזרת הכפתורים כאן למטה:

Comments


bottom of page