רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 16.9.24.
הכי מעניין השבוע: "יוצר הפודקאסטים" של גוגל הוא כלי שיווקי אימתני - בלי קשר לפודקסטים
קיים בלבול קל בקרב הקהל לגבי "יוצר הפודקאסטים" החדש של גוגל.
נתקלתם בו? ראיתם אנשים עפים לתקרה מאיך שהוא מייצר שיחה אותנטית להפליא בן שני אנשים על כל נושא שתתנו להם?
אם איכשהו לא יצא לכם, גשו הלום.
אז כן, זה כלי מדהים, מרהיב, מפוצץ מוחות וכל הסופרלטיבים שכל צ'אטבוט AI וחובב-צ'אטבוטי AI אוהבים להצמיד לפיתוחי AI חדשים כל יומיים.
אבל זה לא. יוצר. פודקאסטים.
זו הדגמה נקודתית, מעניינת וכיפית. אבל תכלס, כמה פודקאסטים עם קולות זהים כבר אפשר לייצר? לכמה אנשים יאזינו?
כלום ורבע לפני שזה יימאס.
מילת המפתח כאן היא "הדגמה". זה כלי חדש, שמאפשר:
להזין לתוכו תוכן. בעזרת קופי-פייסט של טקסט, מסמך - טבלאי או טקסטואלי, או לינק לאתר.
ליצור "מחברת" ובה כמה מקורות כאלה - מסמכים, טקסטים ולינקים.
לשאלות את הצ'אט שאלות שמשלבות מידע מכלל המקורות - רק מהמקורות האלה, או עם בקשה להרחיב. אבל המקורות הם נקודת הפתיחה.
לנתח הקשרים בין פיסות המידע האלה, ולהפוך אותם לתוכן אחר. תסריט? שאלות נפוצות לאתר? טיימליין? מערך מודעות לגוגל? פרומפט ליוצר תמונות? פודקאסט? תארוז לי שניים לדרך.
מה שבאמת העיף לי את המוח ברמה שאני עדיין מנסה לתפוס אותו ולהחזיר אותו לגולגולת (טרם הצלחתי. אעדכן), היא יכולות ההבנה והסינתיזה שלו. זה מה שיוצר את הפודקאסטים המופלאים האלה מההדגמה - הוא מבין הרבה יותר לעומק מכל מודל שעבדתי איתו (ועבדתי...) את התכנים במקורות שהזנו לו.
גם נתונים, גם קריאייטיבים.
ואז יוצר תוכן - שמבוסס על ההבנה הזאת! סוף סוף!
כלומר מבחינתי, כמנהלת שיווק?
המסקנה הבלתי-נמענת היא שNotebookLM הוא כל מה שה-AI רצה להיות כשהוא יהיה גדול.
כי בינינו, מה מנהלות ומנהלי שיווק רוצים יותר מאשר מכונה שתייצר להם תועפות תוכן רלוונטי באמת?
נו, שוב הכרזות מפוצצות על AI?
לא, הפעם זה אמיתי! נודרת!
כי מעבר ליכולת הניתוח וההבנה המתקדמת, ויכולת יצירת התוכן - בניגוד למודלים האחרים, שמסתמכים על איך אימנו אותם יותר מעל מה מזינים להם - נוטבוק מתחיל ממחברת, שאליה מכניסים מקורות.
והוא מתייחס למקורות האלה כאל נקודת הבסיס שלו.
הזיות? הרבה פחות! למעשה, בכל הניסויים שלי עוד לא נתקלתי באחת. קראתי שעוד יש, עדיין לא נתקלתי.
ובניגוד למודלים האחרים, NotebookLM מסוגל להבין לעומק את מגוון המקורות שהזנתי לו - לשלב ביניהם, וליצור תוכן שמסתמך עליהם.
רק. עליהם.
בלי שטויות לא קשורות.
וזה מה שהבטיחו לי כל הזמן הזה.
כמה שמענו על ההבטחות האלה?
וכמה כלים... לא באמת מקיימים אותן?
בדיוק בגלל זה הניסיונות שלי עם NotebookLM היו קצת כמו סמים משני תודעה בקטע הזה: יואו. אמאל'ה! או וואו. הצילו!
אני רוצה עוד!
מה עוד? כמה רעיונות לשימושים יצירתיים
הכי מעניין - סינתזה של מידע וקריאייטיב: העלתי דוחות קמפיינים, נתוני מחקר קהלים, ותוכן קיים (כתוב) של הקמפיינים בעבר - וNotebookLM יצר לי רעיונות חדשים לקמפיינים, טקסטים שיווקיים מותאמים, תסריטים לפודקאסטים וסרטוני וידאו באורכים שונים ליוטיוב, יוטיוב שורטס וטיקטוק.
שבאמת מתחשבים גם במידע מהדו"חות - וגם בסגנון שלי!
לא כולם קלעו מיד, כמובן. אבל כמות הזמן והמאמץ שהייתי צריכה לשרוף על כוונון וכוונון מחדש היו הרבה הרבה פחות משמעותיים מבעבר.
תנו לזה רגע לשקוע, ולהבין כמה זה ייקח לנו את העבודה... אם לא ניקח את הכלי הזה בעצמנו, ונראה לבוסים או ללקוחות שלנו כמה זמן וכסף זה יכול לחסוך. כמה מהר יותר נוכל להגיב לשינויים וטרנדים? להפיק יותר תוכן - שמתבסס לא על הזיות אלא על המקורות המדויקים שהזנתי לו?
הנה עוד כמה רעיונות שאני, אישית, מתכוונת לנסות:
ניתוח תוכן מתחרים: אם יש נוטבוק - אפשר להזין לה מידע ממקורות שונים על מתחרים, ולקבל הצצה על הדרך בה הם חושבים, ולאן הם הולכים.
מחקר מילות מפתח ל-SEO: לנתח מערכי נתונים גדולים של מילות מפתח ולזהות מגמות או הזדמנויות לאופטימיזציה של SEO.
ניתוחי ROI: ניתוח נתוני ביצועים של קמפיינים ממגוון רחב של מקורות, כדי לייצר תובנות על החזר ההשקעה בערוצי שיווק שונים.
כיוון שהוא מבין כל כך הרבה, אני מנחשת שמהר מאוד הוא יעלה הרבה. יחסית ל-AI, לכל הפחות.
וגם תצברו ניסיון משובח להמשך.
הרגולציה באירופה מאיצה שינויים במטא וגוגל
האיחוד האירופי ממשיך להפעיל לחץ משמעותי על ענקיות הטכנולוגיה, כמו שכתבתי בלי סוף (נגיד כאן), רק שהפעם זה מגיע בצורת קנסות כבדים:
אפל תשלם 13 מיליארד יורו לאירלנד בגלל הטבות מס שהוכחו כלא חוקיות.
גוגל תשלם 2.42 מיליארד יורו לאיחוד על שימוש בשיטות אנטי-תחרותיות בשירות השוואת המחירים שלה.
אבל האיחוד לא לבד - זוכרים את פסיקת גוגל מרעידת-האדמות מהחודש הקודם? היא נמצאת במשפט שני בארה"ב, הפעם על מונופול בפרסום דיגיטלי.
וכמו תמיד, בשבוע שבו מתפרסמים מהלכים של הרגולטורים - "במקרה" מפרסמות ענקיות האינטרנט כמה שהן טובות, חמודות, ומאמצות שיטות לשמירה על פרטיות.
מטא (שוב) משנה לנו פילוח קהלים בקמפיינים
איזה טוויסט יפה זה, להציג את השינויים בקהלים כצעד של "אבירת הפרטיות"?
אני לא בטוחה שהסיבה היא באמת שמירה על פרטיות - אנחנו רואים בשנה האחרונה נטייה חזקה של אותן ענקיות מבוקרות להשתמש בביקורת ובבאזז וורד "AI" כדי לצמצם אפשרויות פילוח ממפרסמים, וליצור תלות חזקה יותר באלגוריתם שלהן. שפועל עבור עצמן, בעיקר. (כתבתי על זה כאן).
והנה מטא מפרסמת שורה של הגבלות חדשות, בשם "הפרטיות":
הגבלה על פילוח חלקי URL - כלומר, אם אני פונה רק לאנשים שנכנסו לעמודים מסוימים באתר שלי. לא באופן גורף, רק למה שיוצר קהלים מאוד ממוקדים.
מודעות המשתמשות ב-UTM ממוקדים מאוד צפויות לעצור לגמרי, מיד ואוטומטית.
פילוח בהתאם להמרות בתוך האתר שיוצר קהל ממוקד מאוד לא יאושר
כלומר, בשורה התחתונה, כל מה שנעזר במידע מהאתר שלי כדי ליצור פילוח מאוד ממוקד יעצור.
האם זה יעזור לשמירה על פרטיות?
במידה מסויימת.
האם זה יוריד את היכולת שלנו, המפרסמים, לדייק קהל?
בהחלט.
מה עושים?
ההמלצה החוזרת:
לא שמים יותר מדי ביצים בסל של מטא
בונים קהלים שנמצאים בידיים שלנו, ולא רק נוצרים אוטומטית במערכות. מוובינרים, תוכן מעולה שמבקש פרטים, כל מה שמאפשר יצירת רשימות פילוח ממוקדות ששייכות לנו, ולא מערכות. "מידע צד א'", מה שנקרא. ככה אני יכולה להחליט מה לעשות איתו, ומקטינה את התלות במערכות האלה.
גוגל מציגה "פתרון חדש לפרטיות"
ממש בתשובה לעדכוני הרגולציה, גוגל השיקה כלי חדש לאותה בעיה - פילוח קהלים מדוייקים - בצורה "ששומרת על הפרטיות. קוראים לו "התאמה החסויה" (Confidential Matching), והוא - שימו לב! משתמש בטכנולוגיית מחשוב חסוי. מה זה אומר?
חסוי.
כלומר כן, גוגל מסבירה ש-
הטכנולוגיה משתמשת בסביבות ביצוע מהימנות (TEEs) כדי להגן על נתונים במהלך העיבוד. כן גוגל, כל מילה. מה שתגידו.
גוגל בעצמה לא תוכל לגשת למידע הרגיש. שזה כבר מובן ומעניין - אבל אני לא סומכת עליהם. גם לגלישה בסתר הם לא היו אמורים לגשת.
איך זה משפיע עלינו?
שוב, זה יאפשר לגוגל להציב יותר מגבלות על יצירת קהלים ממוקדים מאוד. איפה שמעתי את זה קודם...?
כמה אמריקאים קונים דרך משפיענים?! רגע, מה?
את זה שהדורות הצעירים יותר, ובמיוחד דור הזי (18-27) בארה"ב מושפעים יותר ממובילי דיעה ואפילו קונים דרך הלינקים המיוחדים שלהם, זה לא חדש.
זה ש- 73% מהם (!) קונים באמצעות קישורי-אפיליאציה וישירות ממובילי דיעה - זה כבר מפתיע.
וזה שבארה"ב 66% מהמילניאלז - גילאי 28-43 - גם הם כבר נוהגים לרכוש ממשפיענים... אוקי, זו כבר מגמה שכדאי לשים לב אליה.
מזכירה: גם אם אנחנו לא מוכרים לאמרקיאים - אנחנו תמיד מתייחסים לארה"ב כדרך טובה לדעת מה יקרה כאן, בקרוב.
וזה לא באוויר: במרץ האחרון גילינו ששוק המשפיענים כאן, בישראל, מגלגל 60 מליון דולר בשנה.
המילה "מגמה" מצלצלת מוכר?
ואם אתם תוהים איך, בעצם, אפשר לשלב מובילי דיעה במותג שלכם בצורה יעילה - גם כתבתי על זה, כאן, וגם אפשר להתייעץ איתי. בהחלט.
אפשר להתייעץ איתך? כן.
לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?
שלחו מייל או קבעו שיחה אישית!
Comments