top of page

3 התירוצים הנפוצים של ספקי הדיגיטל (ומתי הם סיבות לגיטימיות) - חדשות הדיגיטל לשיווק 14.7.25

רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!

מבית דה ליסט - פתרונות, כלי ואנשי דיגיטל בהתאמה אישית.


"תירוצים" של ספקי הדיגיטל הם הבעיה הכי נפוצה שעולה אצל כ-ל לקוחות הייעוץ שלי, תמיד.

איך יודעים מתי ההסבר של ספקי הדיגיטל הוא בעצם תירוץ?
יש, אה, כמה מגבלות, כמה דברים שצריך להביא בחשבון...

השבוע בכלל התכוונתי לכתוב על מהלך מאוד משמעותי שמטא עושה עם מודעות ממומנות למסנג'ר שלה (בקרוב אצלך, ווטסאפ?). אבל התופעה הזו - חוסר הבנה בין מנהלי החברות והשיווק לספקים, וקושי בזיהוי מה הוא הסבר לגיטימי ומה תירוץ - הפכה להיות מגיפה של ממש לאחרונה.

כל שיחת ייעוץ שנייה מתחילה באיזשהו וריאציה של "ספק הדיגיטל שלנו נותן לנו תירוצים במקום תוצאות".


פוסט בפייסבוק שכתבתי חצי בצחוק בנושא התפוצץ באופן כה בלתי צפוי, שמיד התברר לי שזה נושא כאוב וחשוב הרבה יותר ממהלך כזה או אחר.

אי לכך ובהתאם לזאת - החלטתי להקדיש לנושא את הוובינר של החודש (כך שמי שמזדהים עם מה שכתוב במאמר מוזמנים להגיע לוובינר ולקבל עוד כלים מעשיים);

וכמו שאתם רואים, את חדשות הדיגיטל של השבוע. יאללה? יאללה.


למה כל כך הרבה הסברים של אנשי דיגיטל - נשמעים כמו תירוצים?


הפאקום של האינטרנט לא מתניע! לא עשו כיוונון גלגלים לאתר!
הפאקום של האינטרנט לא מתניע! לא עשו כיוונון גלגלים לאתר!

הבעיה המרכזית, לעיתים קרובות יותר ממה שמנכ"לים ומנהלי שיווק רוצים להודות, היא לא שהספק "לא טוב". אם זו היתה הבעיה הנפוצה, מספיק היה להחליף ספק והכל היה מסתדר, נכון?

וזה בהחלט קורה לפעמים, אבל לא מספיק.

הבעיה המרכזית היא שלמנהלים ברור לגמרי מה אמור לקרות, ולספקים ברור לגמרי מה הם אמורים לעשות, והרבה יותר מדי פעמים אלה לא אותם דברים. כיוון שאני נמצאת הרבה פעמים באמצע - גם כיועצת, וגם בתפקיד של התאמת ספקי דיגיטל לארגון ומעקב אחרי הקליטה שלהם - אני רואה את זה קורה שוב ושוב.


כן, ממש כמו בהרבה נישואין או להבדיל יחסים בין שותפים לעסק, חוסר תיאום ציפיות ובעיות תקשורת הן הרבה מאוד מהבעיה.


אבל לפני שנלך לסדנת זוגיות עם הספקים שלנו - בואו נלך דווקא למקום קל יותר, להבנה של חלק מאי-ההבנה. אז נתחיל מ-3 התירוצים הכי נפוצים שאני שומעת, נעשה קצת סדר עם כללי אצבע של מתי הם לגיטימיים ומתי פחות, ונתקדם משם.


התירוץ הראשון: "אי אפשר לדעת מה יהיו התוצאות"


האמת: הבסיס נכון.

באמת אי אפשר לדעת בביטחון מה יהיו התוצאות בשיווק דיגיטלי. אין לנו כדור בדולח, והמשתנים הם אינסופיים.

ולכן אם נדרוש מספקי הדיגיטל לחזות תוצאות, כל הסבר יישמע כמו תירוץ.

רק רמאים יודעים בוודאות מה יקרה
רק רמאים יודעים בוודאות מה יקרה

אבל... 

(תמיד יש אבל, נכון?)

אפשר לתת טווח תוצאות סביר, מניסיון קודם. זו לא התחייבות לתוצאה - זה טווח הגיוני.

אז איך יודעים מתי זה הסבר לגיטימי? שואלים.


השאלות שכדאי לשאול:

  • מה יהיה טווח תוצאות הגיוני לשבוע-שבועיים הראשונים? לחודש-חודשיים? לכל המהלך?

  • מה יהיה טווח תוצאות שנחשב "דגל אדום" ויגרום לנו לחשוב מסלול מחדש? ומה יהיה הצלחה מהממת?


ככה תוכלו באמת לבדוק אותם לאורך המהלך ולהבין שיש התקדמות - או שאין.


מתי זה תירוץ לא לגיטימי?

אם הספק שלכם לא מסוגל לומר לכם "על בסיס הניסיון שלי עם לקוחות דומים ומהלכים דומים, סביר לראות טווח של X-Y לידים בשבועיים הראשונים", או לפחות "בשבועיים הראשונים סביר שנראה X הקלקות על המודעה, ורק לקראת חודש נתחיל לראות Y מכירות", אז... או שאין לו מספיק ניסיון, או שהוא פשוט לא מכין את העבודה שלו כמו שצריך.


התירוץ השני: "עוד אין מכירות או לידים, אבל יש מלא אינטראקציות!"


או קליקים! או CTR! או CPM! או כל תוצאה ראשונית אחרת, שקשה להבין מה המשמעות האמיתית שלה!

זה מעצבן את שני הצדדים -

את אנשי הדיגיטל, כי הם יודעים שיש לתוצאות הראשוניות משמעות, אבל באמת קשה להסביר אותה.

ואת הלקוחות, כי זה גורם לנו לשאול שוב ושוב את אותן שאלות, ולהרגיש קצת דבילים מול התשובה המעורפלת. מוכר?


האמת: הבסיס נכון. ממש חשוב למדוד גם את התוצאות הראשוניות. אי אפשר להבין מה עובד ומה צריך לתקן - אם לא אוספים את המדדים בדרך.

למשל, אם יש הרבה חשיפות למודעה, או צפיות בוידאו אורגני, א-ב-ל מעט אינטראקציות (לייקים, תגובות, הקלקות..) - כנראה שיש בה משהו ראשוני מושך, אבל היא לא מעניינת מספיק את הקהל כדי לעשות עם זה משהו.

ואם יש הרבה אינטראקציות, אבל לא תוצאות - זה כן מעניין, ועכשיו רק צריך למצוא איך להפוך את העניין הזה לפעולה.

כמה שהדרך יפה, היא רק הדרך, לא המטרה. בשיווק, לפחות.
כמה שהדרך יפה, היא רק הדרך, לא המטרה. בשיווק, לפחות.

אבל... זה שיש צעדים טובים ונכונים בדרך - זו עדיין הדרך. והמטרה היא לידים ומכירות, לא הדרך.


השאלה שכדאי לשאול:

  • מה המדדים המרכזיים (KPIs) בדרך לתוצאות המשמעותיות? ובהמשך לסעיף הקודם - מהו טווח סביר של כל מדד-דרך כזה? מה נחשב דגל אדום, ומה נחשב הצלחה מסחררת?

  • מתי סביר שנתחיל לראות תוצאות משמעותיות (לא רק אינטראקציות)? כמה זמן יהיה כבר טווח בעייתי?


כאן אנחנו כבר נכנסים גם לנושא התקציב, נושא כאוב בפני עצמו - כמה תקציב סביר שיצא עד שיהיו איזה תוצאות? - אבל במאמר אחד קצר לא נצליח לכסות הכל. בואו לוובינר, נדבר על נושא התקציב עד שיהיה ברור לגמרי.


מתי זה תירוץ לא לגיטימי?

כלל האצבע כאן (ובהרבה מקרים דומים): אם אין תוצאות בכלל, אחרי כמה ימים, זו בעיה. כי כשיש מעט תוצאות אפשר לשפר אותן. כשאין בכלל בכלל תוצאות מעבר לכמה ימים - הרבה יותר קשה "לעשות אופטימיזציה", בשפת הספקים, או "להבין מה גורם לאנשים להשאיר ליד / לרכוש ככה שיהיה אפשר לשפר תוצאות", בשפה של מנהלים.


התירוץ השלישי: "זה לוקח זמן"


זה התירוץ הכי נפוץ, לצד מגוון האחים הרחב שלו: "הקהל מתחמם", "אנחנו בשלב למידה", "התחלנו אופטימיזציה" ו"הפיקסל צובע קהל". מוכר? אני מהמרת שכל מנהל שיווק וכל מנכ"לית (וההפך) שמעו לפחות

אחת מהוואריאציות האלה בחודש האחרון.


זה תירוץ כל כך נפוץ אבל מורכב, כי באמת חלק מהתהליכים לוקחים זמן. SEO לוקח המון זמן. בניית קהל נאמן לוקח זמן. אופטימיזציה של קמפיינים - להבין מה גורם למה, ולשפר תוצאות - לוקחת זמן.

אבל סופר חשוב להבין מתי זה באמת הגיוני, ומתי... מורחים אותנו לאורך זמן.


האמת - כמה זמן זה סביר?

כל דבר לוקח זמן, השאלה היא כמה.
כל דבר לוקח זמן, השאלה היא כמה.

התשובה, כמו תמיד בשיווק, היא "תלוי". נכון שזו תשובה מעצבנת? לפעמים ה"תלוי" הזה בעצמו הוא תירוץ... אז כדי שיהיה לנו בסיס משותף שאפשר לבנות עליו תקשורת הגיונית - בואו נעשה קצת סדר במהלכים הכי נפוצים. (אי אפשר להגיד את זה מספיק: זו סטטיסטיקה, לא התנ"ך. רק בשביל לקבל סדר גודל ראשוני).


- קמפייני חיפוש ב-Google Ads - באמת צריך 2-4 שבועות לאופטימיזציה בסיסית טובה.

- קידום אורגני (SEO) - את רוב התוצאות המשמעותיות באמת תראו בין 3-6 חודשים מתחילת האירוע.

- בניית קהל חדש לגמרי בפייסבוק או אינסטגרם - באמת לוקח בין חודש לחודשיים עד שמהלכי מיתוג, מיצוב וצביעה מבשילים, ואפשר להתחיל למכור ברצינות ולשפר תוצאות.


מה עושים? שוב, שואלים.

השאלות הכי טובות הן - - כמה זמן הוא זמן סביר עד שנראה לידים / מכירות ראשונים? - אם לא נראה בכלל תוצאות - תוך כמה זמן סביר שנעצור לבדוק אולי צריך לשנות כיוון?

- איזה טווח זמן הוא סביר עד שנראה X מכירות או לידים?

השאלה האחרונה לא רק תתן לכם תמונה הרבה יותר ברורה - היא גם תגלה לספקים, אם הם לא ידעו את זה עד כה, לאיזה תוצאות אתם מצפים. ואם זו ציפיה לא סבירה, זו הנקודה שבה אני מצפה מהם לשקף לכם את זה.


מתי זה תירוץ לא לגיטימי?

אם שאלתם את השאלות הטובות ולא קיבלתם שום טווחי זמנים - זה לא אסטרטגיה, זו מריחה. או "סתם" חוסר ניסיון.


ומה עושים אם אף שאלה כאן לא עובדת לי?


זה עדיין לא אומר שהכל אבוד וצריך (שוב...) להחליף ספק, זה אומר שצריך לשבת לשיחת יישור ציפיות רצינית. ואז, אם אין שיפור, להחליף. וכן, אפשר להתייעץ איתי בנושא.


וכמובן, מוזמנים לסדנה של החודש שבה נקבל עוד כמה כללי בסיס לשיפור העבודה של הספקים, איך ומה לשאול ככה שנקבל תשובות ברורות, ואפילו איך לנהל שיחות יישור ציפיות שבאמת עובדות. אם אתם זריזים, יש הנחת מכירה מוקדמת עד יום חמישי ה-17.7.


רגע לפני שאר העדכונים -


היה מעניין עד כה? רוצה לקבל מייל חודשי רק עם חדשות הדיגיטל הרלוונטיות לניהול שיווק - ומה עושים איתן?

כאן נרשמות ונרשמים:


עוד עדכונים מעניינים:


אינסטגרם נפתחת מול גוגל ושאר החיפושים


במשך שנים אינסטגרם היתה גן סגור - במיוחד מול מנועי החיפוש. והחל מה-10 ביולי היא מתחילה לפתוח את השערים, ולהיות גדולה לאינדקסים של גוגל, בינג, וכמובן - מנועי ה-AI.


על מי זה ישפיע? על פרופילים פומביים (כן, זה כולל את היוצרים ופרופילי הביזנס של המותגים), ועל פרופילים אישיים של אנשים מעל גיל 18 שלא יחסמו אותם.


מה זה אומר? בעיקר, בוסט משמעותי ל-SEO. אפילו התמונות בפיד, שאף אחד כבר לא נכנס אליהן בתוך אינסטגרם עצמה, יקבלו נראות בגוגל תמונות. אז כן, הופך להיות הרבה יותר משתלם לעדכן את פיד האינסטגרם.

הנה ההודעה של מטא, והנה כמה הצעות אסטרטגיות מבית CEMOH, מאגר אנשי שיווק אמריקאי.


הבלוג מת? פחחחחח.


התועלת של בלוגים לשיווק עולה משנה לשנה
הבלוג מת? יותר כמו מתלוצץ עם מנהליו

כל כמה שנים כולם חושבים שהבלוגים עומדים להיעלם - נגיד, בגלל הפופולאריות הגואה של טיקטוק ורילז - וזה אף פעם לא נכון.


למעשה, מחקר של האבספוט גילה שרוב נשות ואנשי השיווק - מילולית, קצת מעל 50% מהם - רואים שיפור בתוצאות הבלוגים באתר המותג משנה לשנה.


אני? ברור שאני בעד, אני כותבת כאן כל שבוע את חדשות הדיגיטל לשיווק. לא שמתם לב? ;)



התחזית לספטמבר: טיקטוק תפריד את ארה"ב מהעולם


הסאגה הבלתי נגמר של טיקטוק בארה"ב בדרך להסתיים, עם אפליקציה נפרדת לאמריקאים שתיפתח בבעלות של חברה אמריקאית חסויה עדיין - או כך, לפחות, מדווח ה"אינפורמיישן", מהמגזינים האמינים יותר שם בצד השני של האוקיאנוס.


למה? למה לא פשוט למכור את הפעילות בארה"ב?

אני אומרת את זה מאז שהכל התחיל: טיקטוק בחיים, אבל בחיים לא תחשוף את האלגוריתם המלא והגאוני שלה למעצמה המתחרה. זו תמצית הקסם שלה, וזה לא יקרה. זה יאפשר לעולם להתחרות בה.


מה זה אומר? בעיקר ששאר טיקטוק תיאלץ להסתדר בלי היוצרים האמריקאיים.

בעבר הייתי אומרת שזה עלול להיות שיבוש מאסיבי, שיחזק את המתחרה הגדולה - אינסטגרם.

אבל לטיקטוק היה די והותר זמן לחזק את היוצרים משאר העולם, והיא כבר לא במצב שהיא תלויה כל כך ביוצרים האלה, על אף הפופולאריות שלהם.


אפשר להתייעץ איתך? כן.


איך מתאימים את אסטרטגיית השיווק לעידן ה-AI, איזה ערוץ שיווקי נכון לבידול שלי, איזו מערכת CRM תחסוך לי עבודה או איזו אסטרטגיית משפיענים תקלע בול?




היה מעניין?


כאן נרשמים לקבל את חדשות הדיגיטל למייל.

ואפשר גם לשתף בעזרת הכפתורים כאן למטה:

Comments


לכל שאלה מוזמנים ליצור עמנו קשר במייל team@thelist.co.il

מה תוכלו למצוא בדה ליסט? פרילאנסרים וספקים מכל הסוגים:
אנשי אוטומציות, מקדמי אתרים PPC, אנשי מיתוג, בניית אתרים, בניית חנויות איקומרס, ניהול איקומרס, אנשי תוכן בעברית, אנשי תוכן באנגלית, אנשי תוכן בערבית, אנשי תוכן ברוסית, מנהלי רשתות חברתיות, מנהלי עמודי פייסבוק, מנהלי קבוצות פייסבוק, ניהול קהילה, מנהלי אינסטגרם, מנהלי טיקטוק, מנהלי ויוצרי טיקטוק, אנשי קידום אתרים SEO, נשי קידום אתרים SEO, יוצרי וידאו, עורכי וידאו, צלמים, יועצים לבניית מחלקת מדיה, יועצי שיווקי, מנהלי שיווק לסטארטאפים SMO, מנהלי תוכן לסטרטאפים, קמפיינרים וקמפיינריות ממומן, ניהול קמפיין בגוגל, ניהול קמפיין ממומן בפייסבוק, ניהול קמפיין שופינג בגוגל, ניהול קמפיין באינסטגרם, קמפיינים עם מובילי דעה, קמפיין עם מובילות דעה, קמפיין עם משפיענים ומשפיעניות, שיווק במייל, כתיבת ניוזלטר, שיווק בניוזלטר, ניהול ניוזלטר, אוטומציות שיווקיות, הטמעת CRM, אנשי אנליטיקס, אסטרטגיית סושיאל, אסטרטגיית תוכן, אסטרטגיית דיגיטל, גרפיקאים וגרפיקאיות, מעצבי אתרים, אנשי UX, אנשי UI, מפתחי וורדפרס, מפתחי שופיפיי, בוני אתרים לשופיפיי, בוני אתרים ב WIX, שיפור המרות באתר- CRO, ניהול מכירות באתרי איקומרס
פרסום דרושים לאנשי תוכן קריאייטיב הפקות ודיגיטל

הצהרת נגישות:
על פי תיקון 35ו לתקנות העוסקות בנגישות האינטרנט, אתר זה פטור מחובת נגישות. אנו פועלות לשדרוג האתר במסגרתו הוא יונגש באופן מלא.
לכל סיוע מיידי ואישי בהנגשה של התוכן שלנו אנא פנו למייל team@thelist.co.il

© 2025 כל הזכויות שמורות

bottom of page