איך מתאימים את האתר לחיפוש AI?
- נעמי כרמי - מנכ"לית דה ליסט
- 27 באפר׳
- זמן קריאה 6 דקות
עודכן: 7 במאי
בין 20% ל-40% מהחיפושים בעולם כבר מתחילים ב-AI.

20% מהאמריקאים מעידים (לפי המחקר הזה של HigherVisibility) ששינו מנוע חיפוש לאחרונה, ולא פחות מ-70% (!) מהם מחפשים מידע במצב החיפוש החדש של ChatGPT.
אבל גם אם אני שמה בצד את חיפוש בצ'אטGPT, או מנועי חיפושAI כמו פרפלקסיטי ובינג-קופיילוט -
בגוגל עצמה יותר ויותר מהחיפושים נגמרים ב"תקציר AI" האוטומטי שלה (סביב 25%, נכון לאפריל 2025), וממש בימים אלו היא משיקה "מצב AI" שיאפשר לכל המשתמשים שלה לקבל תשובת AI שמקפלת בתוכה את תוצאות החיפוש.
כלומר, מותגים שלא יתאימו את האתר שלהם לחיפוש AI - בדרך להיעלם.
עכשיו, לא עוד מעט.
אז איך עושים את זה? איך מתאימים את התוכן והאתר שלנו, כך שחיפושי AI יאזכרו את המותג - ואפילו נקבל מהם טראפיק לאתר?
רגע לפני שנצלול לתוך העולם החדש של GEO: Generative Engine Search
(או AI SEO, או LLMSEO, או AISO, או איך שתרצו את ראשי התיבות שלכם - העיקר שהAI ימצא אותנו), חשוב לדעת:
זה מדריך שנועד למנכ"ליות ומנהלי שיווק (ולהפך), והוא לא טכני, אלא אסטרטגי ובשפת בני אדם. כדי שנוכל כולנו לנהל את האסטרטגיה שלנו היטב.
אבל כן חשוב להזכיר אספקט טכני אחד חשוב:
לוודא שהאתר מרשה ל"זחלנים" לקרוא אותו
"זחלנים" הם הבוטים של גוגל, בינג וחיפושי ה-AI, שזוחלים להם ברשת, מוצאים אתרים ויוצרים מהם אינדקס.
כן, זה תיאור קצת דיסני של המציאות - אלה פשוט פיסות קוד - אבל הוא יעיל להבנה.
אם האתר שלנו חוסם את הזחלנים האלה - ולכל אתר יש קובץ שמרשה או אוסר לבוטים כאלה ואחרים לסרוק אותו, בין אם ידעת שהוא קיים או לא - הם פשוט לא יוכלו להיכנס. וכל שאר המאמצים פה בדרך רצופת הכוונות הטובות לגיהינום.
אז לפני הכל - חשוב לקחת את מי שמנהל עבורכם את החלקים הכי טכניים של האתר, או ייעוץ נקודתי של מישהו כזה - ולוודא שרשימת כל זחלני ה-AI מאושרת. כאן אפשר למצוא יופי של רשימה כזאת.
ועכשיו - בואו נתאים את האתר!
כמו תמיד, קראתי את כל המחקרים (כדי שאתם לא תצטרכו)(מראי מקום בסוף), וניסחתי מהם 4 כללים בסיסיים - מידע מובנה, מידע מבודל, סמכות עם אותנטיות ותוכן עשיר.
בואו נבין מה הם אומרים, למעשה:
1. מידע מובנה - הבסיס לתוכן שAI יכול "להבין"

הבוטים צריכים להבין את המבנה של האתר והתוכן שלנו בצורה הטובה ביותר, כי הם לא באמת בני אדם.
הם לא יודעים לרפרף על מאמר ו"להבין" את העיקרים, הם צריכים שיסמנו אותם עבורם.
איך עושים את זה?
קודם כל, עם העקרונות הוותיקים של SEO:
"עץ אתר" מסודר, ממש כמו בגוגל, וכותרות ותגיות מובנות היטב - H1 לכותרת הראשית, H2, H3 ו-H4 לכותרות משנה וכן הלאה.
וגם כאן, כמו בגוגל, חשוב שיהיו תיאורי תמונות מפורטים, גם הגלויים וגם ה-alt text שמאחורי הקלעים. ואם אתם לא יודעים להכין עץ אתר או למצוא איפה שמים Alt Text - זה הזמן לפנות לאשת/איש מקצוע בניהול אתרים או SEO.
ומה חדש לחיפוש מבוסס AI?
מידע מובנה בכל רמות האתר (ובעיקר בבלוג!)
כי כאמור, הבוטים מבינים ככה טוב יותר. איך? הנה כמה המלצות שבדקתי וראיתי כי טוב:
שימוש בשאלות נפוצות / שאלות ותשובות
זו ההמלצה הכי יעילה. בניגוד ל-SEO רגיל, ה-AI מעדיף תוכן עם שאלות ותשובות. מאוד. למה? כי זה בדיוק איך אנשים משתמשים בו - הם שואלים שאלות, והוא נותן תשובות.
אם יש לכם אזור "שאלות נפוצות" באתר, ובעמודי שירותים או מוצרים מרכזיים, זה מצוין.
אבל חשוב גם:
לשלב שאלות ככותרות ביניים במאמרים
לכתוב תוכן בפורמט של שאלות ותשובות
להתאים את הניסוח לשאלות אמיתיות שאנשים שואלים
ה-AI "מבין" את הפורמט הזה הרבה יותר טוב מפורמטים אחרים, אפילו אם השאלה לא מנוסחת בדיוק כמו זו שהמשתמש שאל.

כותרות ביניים + מקרא
פתחו את המאמרים שלכם עם מקרא שמפרט את הנושאים שבהם תדונו. זה עוזר ל-AI להבין את המבנה הכללי של התוכן, וכך להתייחס אליו כמקור מוסמך יותר.
טבלאות ותרשימים "פתוחים"
בניגוד ל-SEO רגיל, ה-AI יודע לקרוא ולהבין את המידע בטבלאות ותרשימים. כל עוד הם לא תמונה, אלא "פתוחים" - למשל, טבלה או גרף שבניתם דרך האתר או עורך הבלוג עצמו, ולא העליתם כתמונה.
אנשים שואלים את ה-AI הרבה על מידע, וכשהוא מקבל אותו בצורה מסודרת, הוא מעדיף את האתר שלכם - וגם יאזכר את המותג.
קטגוריות ברורות להבנה בבלוג
רבים מאיתנו נותנים לבלוג לצמוח באופן אורגני, ובסופו של דבר מתפתחות קטגוריות עם שמות "חכמים" או מדליקים שקשורים למותג. אבל הבוטים לא מבינים את ההומור או את הקשר למותג.
עמוד "אודות" עם מידע מובנה
כששואלים חיפושי AI על המותג שלכם, הוא מחפש מידע מובנה, ולכן הולך ישר לעמוד ה About.
אם יש שם מידע מסודר ונגיש, כולל מה שהוא יודע שאמור להיות בעמוד אודות - מי אתם, מה אתם עושים, מתי נוסדתם ומה ההיסטוריה המשמעותית שלכם, הישגים ונתונים סטטיסטיים חשובים - הוא יענה לעניין.
אם לא, הוא יחרטט לגביכם. אתם רוצים שהוא יחרטט לגביכם?
כי אני לא.
2. מידע מבודל - למה שיבחרו דווקא בך?
כאן מדובר על יצירת תוכן שמבדל אותך מאתרים אחרים. גם גוגל וגם מנועי חיפוש מבוססי AI מחפשים תשובות איכותיות לשאלות של אנשים.
כמו ב-SEO, כדאי שנשאל את עצמנו שתי שאלות בסיסיות: מה הקהל מחפש - ולא מוצא מספיק מידע; ועל איזה מידע אנחנו יכולים לתת זווית אישית וייחודית.
ב-AI נוספת לנו עוד נקודה:

מה יהיו השאלות הבאות?
פשוט: נסו לחזות מה יהיו השאלות הבאות שאנשים ישאלו את בוט ה-AI אחרי השאלה הראשונית.
למשל: אם מישהו שואל "מהי מכונת הכביסה הכי מתאימה למשפחה עם חמישה ילדים, חתול ותינוק?" - מה הם ישאלו בהמשך? אולי על מהירות הסחיטה? על סוגי המייבשים המתאימים? על אבקה מול ג'ל כביסה?
אם אתם מכסים גם את השאלות האלה במאמר שלכם, יש יותר סיכוי שה-AI יקשר אתכם כבר לשאלה הראשונה - וגם לאחרות.
ואת זה - אין לאחרים, זו נקודת בידול חזקה.
והכי חשוב - תשובות ישירות
אנשים רוצים מה-AI תשובות ישירות, ולא בלבולי שכל. ולכן הוא מחפש אצלכם תשובות ישירות, בלי הרבה בלבולי שכל. אם יש לכם את זה בתשובה ברורה - הסיכוי עלה פלאים שתעלו בחיפוש AI.
3. סמכות - למה שיסמכו עליכם?
מנועי הבינה מחפשים מקורות מידע אמינים, בדיוק כמו גוגל.
ממש כמוה, הם אוהבים שילוב של חוויה אישית + טון סמכותי - הטון ברור, החוויה האישית נחשבת ליותר אותנטית, ולכן יותר אמינה.
איך יוצרים טון אותנטי? מחקרי עבר מראים ששימוש במונחי גוף ראשון - "אני", פעלי "עשיתי", "בדקתי", "חקרתי" - גורמים לגוגל ו-AI לתפוס אותנו כאותנטיים.
חוץ מזה, מנועי ה-AI מחפשים עוד 3 סיגנלים:

אזכור המותג באתרי סמכות
אם המותג שלכם מאוזכר באתרים בעלי סמכות כמו ויקיפדיה, אתרים ממשלתיים, אתרי אקדמיה או אתרי חדשות - זה מעלה את הסיכוי שהבינה תבין שאפשר לסמוך עליכם. זה נכון גם בלי לינק ישיר לאתר שלכם - עצם האזכור של השם מעלה את הסמכות.
בחיפוש AI, יש יתרון משמעותי לאתרים שבוודאות משמשים באימון המודל - ויקיפדיה, למשל, או פלטפורמות של שאלות-ותשובות כמו Reddit, Quora וחבריהם בחו"ל או "סטיפס" ודומיו בארץ.
אז הרחבת אסטרטגיית התוכן ההיא שחשבתם עליה, לכיוון ויקיפדיה, רדיט והחלפת תוכן עם אתרים חדשותיים? פתאום הפכה הרבה יותר דחופה.
שימוש במאמרים ומחקרים
משתמשים מבקשים יותר ויותר תשובות המגובות במחקרים, ולא סתם תוכן אקראי, והחברות שמאחורי מנועי חיפוש AI מאוד רוצות שהם יצטטו כאלה, ולא יחרטטו בביטחון כמו בתחילת ימי ה-AI. כך שמנועי AI מאוד אוהבים כשמצטטים מאמרים אקדמיים, כתבות חדשותיות וכדומה .
ציטוטים עם מקורות
כן, ה-AI יכול להבחין בין ציטוט שמאזכר את המקור לבין סתם אמירה כללית כמו "מחקרים הראו ש...".
כשאתם מציינים במפורש את המקור ומספקים קישור, ה-AI מתייחס לתוכן שלכם הרבה יותר ברצינות ויש יותר סיכוי שהוא יצטט אתכם ויפנה אליכם.
4. תוכן עשיר - למה שיחזרו אליכם?
תמיד כדאי שהתוכן באתר המותג יהיה עשיר, וזה גם עוזר לחיפוש AI למצוא דווקא את המותג שלנו.
מה זה אומר?
מידע נרחב ומעודכן
בניגוד לטרנדים של קיצור תוכן, ה-AI דווקא מעדיף מאמרים מעמיקים יותר, של לפחות 600-700 מילים. הוא מתייחס אליהם יותר ברצינות מאשר למאמרים קצרים של 250 מילים.
כמו כן, גם גוגל וגם AI בודקים את תאריך העדכון האחרון של התוכן ומעדיפים אתרים שמתעדכנים באופן תדיר. בלוג שמתעדכן פעם בשבוע מראה לבוטים שהאתר פעיל ורלוונטי.

שילוב וידאו - עם תמלול!
הבינה המלאכותית, בדומה לגוגל, אוהבת שילוב של וידאו - כי אנשים אוהבים בימינו שילוב של וידאו. אבל חשוב לוודא שלסרטונים יש תמלול (caption או קובץ SRT), כדי שהסריקה של מנועי החיפוש של הAI ידעו מה יש בהם. כמובן, יש היום שירותים שמבינים וידאו - אבל רק כשמבקשים את הפונקציה הזו מהם. מנועי החיפוש של ה-AI סורקים רק את החלקים הטקסטואליים!
אם הסרטון מגיע מיוטיוב והוא כולל קול, יהיה לו תמלול אוטומטי. אבל אם מדובר בסרטון שבנוי רק מתמונות וטקסט (ללא קול), חשוב להוסיף כתוביות כדי שגוגל וה-AI יוכלו לקרוא את התוכן.
סטטיסטיקות! ממש בכל מאמר
ה-AI אוהב סטטיסטיקות. למה? כי משתמשים מבקשים מ-AI נתונים מספריים, ובפועל - יש מעט מקורות שמספקים נתונים כאלה בצורה נגישה.
שילוב סטטיסטיקות בתוכן שלכם הופך אותו למקור שה-AI ירצה להפנות אליו. למשל: "30% מהמשפחות עם חמישה ילדים העדיפו מכונה עם שמונה קילו על פני מכונה עם שבעה קילו".
רגע לפני השורה התחתונה
רוצה לקבל ממני את החדשות הכי רלוונטיות לניהול שיווק, למייל, פעם חודש?
שורה תחתונה: תשכחו מ"מונחי חיפוש"

כל מה שפירטתי כאן הוא התוצאה של שני מחקרים עיקריים: הסיכום המקיף הזה של חברת Lumar, חברת SEO בינלאומית, ומחקר מקיף של הבלוג MarketingAI'd, שמתמחה בשילוב שיווק ובינה מלאכותית.
כל המתודות שהם מצאו שמסייעות למנועי הבינה למצוא את האתר, להזכיר את המותג ואולי אפילו להביא טראפיק איכותי מהם - יעילות, אבל הדבר הכי יעיל הוא לשנות פאזה בחשיבה השיווקית.
לא עוד שילוב מייגע של מונחי חיפוש שוב ושוב - זה כבר הופך פחות יעיל אפילו בגוגל.
במקומם, עדיף להבין מה הקהל רוצה לדעת - מה הוא ישאל את ChatPGT וחבריו - ולכתוב תוכן איכותי, מלא ערך, סביב קהלי היעד שלנו.
זו האסטרטגיה הטובה ביותר.
ואם אתם רוצים להתייעץ... כאן אפשר לקבוע איתי שיחה קצרה, ללא עלות.
Comments