top of page

תיקון 13 לחוק הפרטיות - מה באמת צריך?

עודכן: 8 בספט׳

נכון שהתיקון הזה, שמשגע את כולנו, מרגיש כמו התעללות אישית?


מי יגן עלינו מרובוטים מרושעים אוספי מידע? תיקון 13!
מי יגן עלינו מרובוטים מרושעים אוספי מידע? תיקון 13!

עוד חוק, עוד תקנות, עוד דברים לזכור. כאילו לא היו לנו מספיק צרות עם פיקסלים של פייסבוק, טאגים של גוגל, וכלי AI חדש כל בוקר שאמור לחסוך לנו מיליון שעות ובינתיים שותה את הזמן בקשית עד הנקודה שברור שהוא פשוט. לא. עובד. עדיין.


סליחה. זה למאמר אחר. איפה היינו?


תיקון 13 נועד לעשות טוב. הוא נועד להגן עלינו, בתור צרכנים. מפני הבנקים וחברות הסלולר והביטוח וחבריהם, ומפני סוחרי המידע הכבדים, שעלולים למכור את הפרטים שלנו למפרסמים וסוקרים. מפני כל המתקשרים המטרידים (שלום, קבר רחל) והרמאים שמציפים אותנו (הי, בוטי AI) כי הפרטים שלנו הגיעו לכל מקום.


אבל לפני שנכנס לפרטים הטכניים – לא צריך להשתגע.


כמו תמיד כשהדברים לא ברורים, יש המון בעלי אינטרסים שמפחידים אותנו כדי לגרום לנו לקנות שירותים ומוצרים יקרים סתם.

ואל תתפתו לעסקאות בשטח!
ואל תתפתו לעסקאות בשטח!

עורכי דין ברטיינר חודשי? לא צריך (אלא אם אתם עמותה או חברה ציבורית גדולה, שכבר יש לה ייעוץ משפטי)(ואז מן הסתם לא צריך עוד). תוספים יקרים של "תיקון 13"? גם לא צריך. השקעה של אלפי שקלים בהתאמת האתר? ממש לא.


מהצד השני, לא כדאי גם לפסול הכל כ"היסטריה", כי בהחלט יש כמה שינויים שחובה לעשות.


מה השתנה?


תיקון 13 שם את האחריות להגן על הפרטיות של הקהל שלנו, על הכתפיים שלנו - של מי שאוגרים את המידע. אז אם יש לנו אתר עם פיקסל של פייסבוק, טאג של גוגל, או טופס לידים – כולם אוספים מידע.

ומהיום, האחריות להגן עליו ולוודא שכל הצדדים מגינים עליו מפני ניצול לרעה נמצאת עלינו. 

והמשמעות של "אחריות" היא גם קנסות במקרה שלא נעשה את זה.


הצ'קליסט הפרקטי: מה צריך לעשות?


1.     מדיניות פרטיות ברורה ומקיפה.


קודם כל, היא חייבת להתקיים בעמוד משלה, בנפרד מתקנון האתר.

שנית, היא חייבת להיות ממש, ממש מקיפה. מה זה אומר, בעברית?


א. מדיניות הפרטיות חייבת לציין את כל הדרכים בהן נשמר מידע באתר. כולל:

  • קוקיז (מהפיקסל של מטא עד הטאגים של גוגל)

  • כל מערכת חיצונית שאוספת מידע מהאתר – הניוזלטר שלכם? מערכת האוטומציה? קבוצת הווטסאפ או ערוץ הטלגרם שאפשר להצטרף אליהם בקליק? הכל

מדיניות פרטיות! תגני עלי!
מדיניות פרטיות! תגני עלי!

ב. מדיניות הפרטיות חייבת לציין כל מה שאתם עשויים לעשות עם המידע. למשל:

  • משלוח הודעות מכל סוג – אימייל, סמס, ווטסאפ, יוני דואר, ה-כ-ל.

  • פרסום מותאם אישית, שמבוסס על המידע – בפייסבוק ואינסטגרם, טיקטוק, גוגל, יומן זבנג לבני הנעורים (מה?!), ה-כ-ל.

  • כל צדדי ג' שאתם משתפים איתם את המידע – מטא, אאוטבריין, גוגל, משטרת ישראל במידת הצורך, ה-כ-ל.

  • האם אתם גם עושים עסקאות לפניה מאת מפרסמים אחרים על בסיס המידע הזה? משתפים פעולה עם מותגים אחרים שנחשפים אליו? ה-כ-ל.


ג. מדיניות הפרטיות חייבת לכלול את כל הדרכים לאפשר לאנשים לעיין במידע ולמחוק אותו.

  • למידע שאתם אוספים – נגיד, בעזרת מערכת הדיוור הנאמנה שלכם – לינק לעריכה או הסרה.

  • למידע של צד ג' – לינקים למקומות שבהם אפשר לעיין במידע שלי ולמחוק אותו בגוגל, מטא ושות'. כן, יש להם מקומות כאלה. אחרת הם לא היו יכולים לעבוד מול אירופה.


האם חובה שעורך דין יכתוב את זה?

לא, אין חובה כזו בחוק.


כדאי – אני, אישית, השקעתי את המחיר במדיניות פרטיות שתגן על החברה שלי. כדי להיות רגועה. זו הוצאה חד פעמית, ובעיני שווה את זה. אבל זו דיעה אישית – זו לא חובה.


2.     פופ-אפ בכניסה לאתר

תאשרו אותי כשאני קופץ, או שאני אבוא לכם בסיוטים
תאשרו אותי כשאני קופץ, או שאני אבוא לכם בסיוטים

מכירים את האתרים האירופאיים שמקפיצים לכם מעין "באתר הזה נאסף מידע למערכות קוקיז וכדומה", כשאתם מתחילים לגלוש באתר אתם מאשרים שאתם מבינים שנאסף המידע הזה עליכם"?


כזה. כדאי מאוד. והוא צריך שיהיה בו קישור למדיניות הפרטיות.


הפופ-אפ הזה הוא לא חובה בחוק – אבל החוק כן מחייב ליידע את הגולשים שלנו על כל איסוף מידע, ולקבל מהם אישור על כל איסוף מידע.

כולל האוטומטי מהקוקיז, הפיסקלים, הטאגים ושאר ירקות.


אם אתם מכירים דרך יותר טובה לגרום לאנשים להבין שהאתר אוסף עליהם מידע אוטומטי, ולאשר שהם יודעים ומוכנים לזה, בלי פופ-אפ – לכו על זה.


אבל בזכות חברינו האירופאים, יש תוספים מוכנים מראש בכל מערכת גדולה כמו וורדפרס או וויקס לפופ-אפי האישור האלה, ומאוד פשוט להוסיף אותם לאתר.  


רגע לפני המשך הצ'קליסט (כן, יש עוד) -


היה מעניין עד כה? רוצה לקבל מייל חודשי רק עם חדשות הדיגיטל הרלוונטיות לניהול שיווק - ומה עושים איתן?

כאן נרשמות ונרשמים:


3.  להוריד את ה-V מכל הצ'קבוקסים (ולא לשכוח אותם!)

סיכמנו שבכל מקום שבו אוספים מידע חובה ליידע ולקבל אישור, נכון?


שיטרחו קצת לסמן וי, למה מה קרה?
שיטרחו קצת לסמן וי, למה מה קרה?

אז כן, בסוף טופס לידים צריך את השורה הזאת שאומרת שהממלאים מסכימים שתאספו את המידע ותשלחו להם הודעות שיווקיות. זה לא חדש, זה נכון מאז חוק הספאם. מה שחדש הוא היכולת לחטוף קנס אם לא שמתם אותה.


והיא לא יכולה להיות מסומנת ב-V בדיפולט, כמו שכולנו חוטאים מדי פעם.

זה מסוכן מדי, עכשיו עם התיקון החדש.


4. לעבוד רק עם ספקים חוקיים, כן, גם בווטסאפ!


אחד הדברים הכי חשובים, שמוזכרים בצורה ברורה בחוק -  חובה לוודא שכל מי שאתם עובדים איתו ואוסף דרככם מידע, עובד בצורה חוקית.


אז ראבאק, בחיאת, די.

די עם הבוטים עוקפי המדיניות לווטסאפ (כן ג'וני, אני מסתכלת עליך).

די עם כל קניית הלייקים.

די עם הסקרייפינג הלא חוקי של קבוצות בפייסבוק ולינקדאין.

הם גם ככה עושים לכם נזק, ועכשיו הם גם יכולים להביא אתכם לקנסות לא נעימים.


אם אתם עובדים עם מערכות דיוור ו/או אוטומציה גדולות - כולם עובדים בצורה חוקית.

אם אתם לא בטוחים, פנו לשירות, הם חייבים לדווח לכם אם הם וידאו שהם מותאמים לתיקון החדש. רובם היו תואמים כבר מראש.


ומילה מרגיעה לסיכום


נכון אנחנו מלמדים את הילדים שלנו (האחיינים, בסדר?) שהגוף הפרטי שלהם ברשותם? תיקון 13 הוא ה"מידע הפרטי שלי הוא ברשותי וצריך לקבל ממני רשות להשתמש בו". הוא לטובתנו.

וכן, כמו כל חוק הוא מורכב, וכמו כל שינוי הוא קשה. אבל הוא חיובי, בגדול, ובא לעזור.  


והדבר הכי חשוב?  אל תתנו לפחדים ול"מומחים" למכור לכם דברים שאתם לא צריכים. החוק הזה נועד להגן עליכם ועל הלקוחות שלכם - לא להרוס לכם את העסק.


ree

אפשר להתייעץ איתך? כן.


איך מתאימים את אסטרטגיית השיווק לעידן ה-AI, איזה ערוץ שיווקי נכון לבידול שלי, איזו מערכת CRM תחסוך לי עבודה או איזו אסטרטגיית משפיענים תקלע בול?




היה מעניין?


כאן נרשמים לקבל את חדשות הדיגיטל למייל.

ואפשר גם לשתף בעזרת הכפתורים כאן למטה:

תגובות


לכל שאלה מוזמנים ליצור עמנו קשר במייל team@thelist.co.il

מה תוכלו למצוא בדה ליסט? פרילאנסרים וספקים מכל הסוגים:
אנשי אוטומציות, מקדמי אתרים PPC, אנשי מיתוג, בניית אתרים, בניית חנויות איקומרס, ניהול איקומרס, אנשי תוכן בעברית, אנשי תוכן באנגלית, אנשי תוכן בערבית, אנשי תוכן ברוסית, מנהלי רשתות חברתיות, מנהלי עמודי פייסבוק, מנהלי קבוצות פייסבוק, ניהול קהילה, מנהלי אינסטגרם, מנהלי טיקטוק, מנהלי ויוצרי טיקטוק, אנשי קידום אתרים SEO, נשי קידום אתרים SEO, יוצרי וידאו, עורכי וידאו, צלמים, יועצים לבניית מחלקת מדיה, יועצי שיווקי, מנהלי שיווק לסטארטאפים SMO, מנהלי תוכן לסטרטאפים, קמפיינרים וקמפיינריות ממומן, ניהול קמפיין בגוגל, ניהול קמפיין ממומן בפייסבוק, ניהול קמפיין שופינג בגוגל, ניהול קמפיין באינסטגרם, קמפיינים עם מובילי דעה, קמפיין עם מובילות דעה, קמפיין עם משפיענים ומשפיעניות, שיווק במייל, כתיבת ניוזלטר, שיווק בניוזלטר, ניהול ניוזלטר, אוטומציות שיווקיות, הטמעת CRM, אנשי אנליטיקס, אסטרטגיית סושיאל, אסטרטגיית תוכן, אסטרטגיית דיגיטל, גרפיקאים וגרפיקאיות, מעצבי אתרים, אנשי UX, אנשי UI, מפתחי וורדפרס, מפתחי שופיפיי, בוני אתרים לשופיפיי, בוני אתרים ב WIX, שיפור המרות באתר- CRO, ניהול מכירות באתרי איקומרס
פרסום דרושים לאנשי תוכן קריאייטיב הפקות ודיגיטל

הצהרת נגישות:
על פי תיקון 35ו לתקנות העוסקות בנגישות האינטרנט, אתר זה פטור מחובת נגישות. אנו פועלות לשדרוג האתר במסגרתו הוא יונגש באופן מלא.
לכל סיוע מיידי ואישי בהנגשה של התוכן שלנו אנא פנו למייל team@thelist.co.il

© 2025 כל הזכויות שמורות

bottom of page